spirituele benadering van yoga

Bij het beoefenen van yoga gaat het meer dan alleen om  het fysieke welzijn. Het vraagt om een gewaarzijn, een reflectief bewustzijn, de bereidwilligheid om op onderzoek te gaan. Je lichaam drukt zich met spanning uit in wat zich op emotioneel en mentaal niveau zich voordoet. De fysieke, emotionele, mentale en geestelijke lichamen mogen in harmonie met elkaar zijn. 

Mijn beleving van de yoga is ook veel veranderd. Daar waar eerder inspanning, volharding, moeite, door weerstanden heen ademen, grenzen verleggen, beheersing van spieren en het lichaam als invalshoek werd onderwezen (waarbij ik een frictie ervaarde), blijkt nu dat een zachtere benadering ,waarin ontvankelijkheid, moeiteloosheid en verbinding met het lichamelijke welbevinden meer teweegbrengt. Je hoeft niets te doen om iets te bereiken. Er wordt geen prestatie gevraagd. Het lichaam ontvouwt zich in zichzelf. De intentie en beleving van waaruit je iets doet, maakt dat de vorm volgt. Het gaat er niet om dat je iets doet omwille van iets, maar dat je een directe verbinding  aan gaat met je fysieke en energetische lichaam en gelijktijdig met wie je bent vanuit de andere lagen van bewustzijn. Het gaat om een alomvattend bewustzijn.


De oude yogageschiften, zoals de yogasoetra, onderschrijven het gegeven dat yoga beoefend dient te worden vanuit een speelsheid, natuurlijkheid en moeiteloosheid om dichter bij een natuurlijker Zelf uit te komen.  

 

Van waaruit wordt yoga beoefend ?

Het is mogelijk jarenlang yoga te beoefenen zonder weinig besef van lichaamsgevoel of van levensenergie te hebben. Waar de focus te zeer op de vorm wordt gericht, verlies je de aandacht voor het vormloze. Het gaat om een gewaarzijn wat een beweging in je lichaam teweegbrengt. 
Jean Klein kwam tot deze conclusie en heeft in Nederland de spirituele benadering van yoga geïntroduceerd (volgens de kashmirmethode). In zijn wijze van het benaderen van yoga vind ik veel herkenning en pas ik in alle yogavormen toe.

Bij het beoefenen van yoga gaat het niet om iets na te streven. Je wil inzetten beperkt je waardoor je eerder iets vasthoudt dan loslaat. Richt je je focus uitsluitend op het correct uitoefenen van een houding, dan versterk je eerder het geconditioneerd zijn : wie je meent te zijn of beoogt te zijn. 
Dieptespanningen die hiermee samenhangen en die zich in het zenuwstelsel uiten kunnen zo niet losgelaten worden. Door niets te forceren en en je lichaam vanuit ontspanning uit te nodigen om in een bepaalde houding te komen, zullen deze spanningen eerder afnemen. Het lichaam wordt uitgenodigd om weer in een natuurlijke staat te komen.

De nadruk ligt niet op de vorm. Je richt je op het aanwezig zijn zonder meer. Gedachten en gevoelens verdwijnen meer naar de achtergrond. Je bewustzijn verruimt zich. Je bent meer gewaar van wat er is . Het contact met je lichaam wordt geintensiveerd, het energetische, subtiele lichaam wordt geactiveerd. Dat maakt het mogelijk dat andere bewustzijnslagen zich openen.
Een totaal belevenis van wat is, brengt innerlijke rust teweeg. 

Yoga in combinatie met andere disciplines omwille van het gewaar zijn in beweging 

Steeds ben ik op zoek naar meer invalshoeken om op een dieper niveau souplesse en ontspanning te bewerkstelligen.  Ik blijf me vernieuwen en nodig voortdurend uit om in contact te komen met je gevoelswereld en het je gewaar te worden van wat er gebeurt om daarin nieuwe ontdekkingen te doen. Er is dus geen sprake van een standaard programma van het toepassen van houdingen. Herhaling biedt geen bewustzijn. Voor mij geldt dat je op ontdekkingstocht gaat binnen jezelf en die weg biedt eindeloos veel mogelijkheden.   

Ik ontdekte dat er meerdere disciplines gestoeld zijn op het vertrouwen van je lichaamswijsheid en dat het lichaam met weinig aanwijzingen tot een natuurlijkere beweging in staat is, zoals o.a. ook bij  body-brain-mouvement of mind-body studies ofwel feldenkrais het geval is. Ik zie daarin overeenkomsten met de Kashmiryoga en dat deze disciplines elkaar aanvullen. Dezelfde facinatie om met weinig inspanning wezenlijke veranderingen te laten ontstaan in je lichaam. Blokkades en spierspanning lossen zich op en je ervaart een grotere bewegingsvrijheid en kalmte, omdat het eenzelfde uitwerking heeft in je brein.   

Ik hoef eigenlijk geen pleidooi te houden voor iets dat zichzelf al bewijst. 

 

De foto's zijn met toestemming van de betreffenden geplaatst.

diverse yogahoudingen